The Repository of VTEI
id: 30949
Title: Модель впливу сімейних взаємин на самоактуалізацію вчителів початкової школи = Model of influence of family relationships on selfactualization of primary school teachers
Authors: Чайка І. В.
Keywords: особистість, вчитель початкової школи, сімейні взаємини, особистісно-професійне зростання, самоактуалізація
Date of publication: 2025-01-20 15:52:25
Last changes: 2025-01-20 15:52:25
Year of publication: 2021
Summary: У статті висвітлено моделі самоактуалізації особистості, які існують у сучасній науковій літературі (універсальні – спрямовані на розкриття загальних механізмів особистісної самоактуалізації, яка глобально проявляється в усіх секторах життєдіяльності особистості; «секторальні» моделі описують самоактуалізацію у навчальній або професійній діяльності, які хоча і не охоплюють всієї життєдіяльності особистості, але відіграють в ній значну, часто головну роль). Наведено особливості теоретичної моделі Л.Р. Шафігуліної щодо стимулювання самоактуалізації особистості вчителя, яка дозволяє ефективніше управляти даним процесом. Виокремлено ціннісно-смислову модель самоактуалізації студентів економічних і технічних факультетів ВНЗ дослідниці О.Ф. Ященко, що включає в себе три рівні розвитку самоактуалізації: 1) ціннісно-смисловий, найвищий рівень самоактуалізації, показує відношення до сенсу життя і відповідальності перед самим собою (інтернальність); 2) особистісно-діяльнісний, середній рівень, характеризує способи активності, ставлення до інших людей і до життя в цілому; 3) функціонально-генетичний, нижній рівень, відображає професійні і гендерні особливості самоактуалізації, темперамент і задатки. Враховуючи аналіз зарубіжних та вітчизняних вчених сформовано комплекс якостей, які мають бути притаманні самоактуалізованій особистості вчителя початкової школи (інтраперсональні - саморозуміння, самоприйняття, автентичність, природність, цілісність «Я»; інтерперсональні - емпатія, контактність, толерантність, креативність, автономність). Акцентовано увагу на моделі сімейних взаємин А.А. Бодалєва та В.В. Століна, гуманістично-орієнтованих принципах сімейних взаємин А.Б. Орлова. Розроблено модель впливу сімейних взаємин на самоактуалізацію вчителя початкової школи. Встановлено, що значення впливу сімейних взаємин полягає в сприянні розвитку самоактуалізованої особистості на основі гуманістично-орієнтованого підходу: 1) розглядає особистість як проактивну, саморозвиваючу, гуманітарну систему; 2) заперечує доцільність і правомірність нав`язування їй ззовні шляхів розвитку; 3) визнає за особистістю, що розвивається відповідальну свободу життєвого самовизначення; 4) реалізується на основі рівноправних і діалогічних взаємин.
URI: http://ir.vtei.edu.ua/card.php?id=30949
Publication type: Стаття у наукових фахових виданнях України
Publication: Вчені записки Таврійського національного університету імені В. І. Вернадського. 2021. Т. 32 (71), № 2. С. 169-176. DOI: https://doi.org/10.32838/2709-3093/2021.2/30
In the collections: Статті/ Видання інших установ/
Published by: Адміністратор
File : 30949.pdf Size : 917039 byte Format : Adobe PDF Access : For all

Enlarge