Summary: | У статті висвітлено сутність понять «сім'я», «фасилітація», «діалогічна комунікація», «фасилітуюча діалогічна комунікація». Наведено значення фасилітації у сімейних взаєминах вчителів початкової школи. Сформовано модель фасилітуючих сімейних взаємин. Виокремлено, що найбільше значення для формування особистості має морально-психологічний клімат у сім'ї, який визначає і опосередковує всі інші фактори. У свою чергу сам мікроклімат сім`ї залежить від характеру сімейних взаємин, перш за все подружніх і дитячо-батьківських. Окреслено фактори і прояви фасилітації в сім`ї. Наголошено, що результатом фасилітуючого впливу батьків буде гармонізація сімейних взаємин, повноцінне функціонування сім`ї, сприятлива психологічна атмосфера, психологічне здоров`я членів сім`ї, розвиток і самоактуалізація особистості в сім`ї. Визначена головна орієнтація принципу фасилітації у сім’ях вчителів початкової школи – опора на потенційні можливості педагога в самоактуалізації, універсальною характеристикою якої є креативність – «фундаментальна характеристика людської природи», «потенція, дана кожній людині від народження», «спосіб світосприйняття, взаємодії з реальністю». Розглянуто одну із фасилітуючих функцій сім`ї – комунікативну. Зазначено три умови, за яких формується середовище фасилітуючої діалогічної комунікації: справжність, щирість або конгруентність (переживання своїх власних почуттів, про їх відкритість собі та партнеру); прийняття, піклування чи визнання; емпатичне розуміння (подружжя сприймає почуття, емоції пережиті один одним, та комуніцирує це сприйняте розуміння один одному). Доведено необхідність впровадження терміну «фасилітуюча діалогічна комунікація» у сім`ях вчителів початкової школи з метою вирішення сімейних проблем, особистісного розвитку в цілому, що сприяє плідній співпраці педагога з учнями в умовах Нової української школи, прийнятті та постійній підтримці учнів, взаємоповазі та довірі. Зроблено висновок, що в умовах діалогічної комунікації фасилітація набуває особливого змісту та розглядається як показник розвитку сімейних взаємин і самоактуалізації вчителя початкової школи. |